Päivystävä puhelin 0600-01010 on yksityispotilaille suunnattu kohtuuhintainen puhelinpalvelu. Puheluun voidaan liittää videoyhteys.

Yksityispotilaat voivat soittaa Klinikka 1 nimeen viittaavaan 0600 01010 numeroon. Puhelun hinta on aikaperusteinen, minuuttihinta arkisin 8-17 on 4,17 € ja 6,26 € muina aikoina. Hintaan tulee lisäksi oman operaattorisi ppm. Numeroon ei voi soittaa ulkomailta. Puheluille on asetettu enimmäishinta, 50 €/puhelu +ppm.

Puhelun alussa potilaan henkilöllisyys varmennetaan vahvalla tunnistautumisella. Tunnistamiseen on useita tapoja, sinulle sopiva tapa sovitaan puhelun alussa. Vaihtoehtoina on esimerkiksi:

-Käynti Klinikka 1:llä

-Käynti lähiapteekissa, pankissa, terveysasemalla tai vastaavassa paikassa, jossa henkilöllisyytesi voidaan varmistaa.

-Yhdessä sovittava sähköinen tunnistustapa, joka täyttää vahvan tunnistamisen edellytykset.

Tietoturvasi vuoksi: emme kysy pankkitunnuksiasi, pyydä sinua asentamaan mitään omia ohjelmistojamme tai pyydä lähettämään asiakirjakopioita sähköpostilla.

Tunnistamisen jälkeen saat meiltä henkilökohtaisen salaisen tunnisteen käytettäväksi jatkossa etäpalveluissamme.

Työterveysasiakkaat saavat palvelut muiden numeroidemme kautta kuten ennenkin.

Valmistaudu ennen soittoa.Seuraaviin kysymyksiin kannattaa valmistautua vastaamaan:

-Nimi, osoite, puhelinnumero, henkilötunnus (tarkistamme henkilöllisyyden)

-Mitä aiempia sairauksia sinulla on

-Mikä on nykyinen lääkityksesi

-Mitä oireita sinulla on

-Koska oireet alkoivat ja kuinka ne ovat muuttuneet

-Onko sinulla lääkeallegioita

Jos mahdollista niin mittaa esim. kuumeesi tai verenpaineesi, mikäli ne liittyvät puhelun aiheeseen.

Paras aika soittaa "päivystävään" puhelimeen on arkisin 8-16, jolloin myös lääkäriasema on auki ja pääsemme kirjaamaan asiat heti myös potilastietojärjestelmään. Iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapäivisin vastaamme päivystävään puhelimeen mahdollisuuksiemme mukaan ja kirjaamiseen voi tulla viivettä. Näillä näkymin puhelin tullaan sulkemaan yön ajaksi. Palvelun saatavuutta ei taata.

Mikäli joku lääkäreistämme on vapaana, puhelin on suoraan lääkärillä. Mikäli lääkäriä ei ole vapaana, arkisin myös terveydenhoitajamme ottavat puheluita vastaan, haastattelevat ja kirjaavat esitiedot potilastietojärjestelmään. Jos terveydenhoitajan ohjeet eivät riitä, lääkärimme jatkaa jo kirjatun pohjalta. Päivystävä puhelin ei siis ole pelkästään lääkäripalvelua. Puhelimia on käytössä neljä kappaletta samalla puhelinnumerolla. Puhelu siirtyy 15 sekunnin välein puhelimesta seuraavaan, odotusaika on maksutonta kunnes puheluun vastataan.

Voimme palvelussa antaa mm. hoito-ohjeita, uusia reseptejä (ei keskushermoon vaikuttavia, kuten rauhoittavia lääkkeitä, unilääkkeitä tai voimakkaita kipulääkkeitä) ja tehdä laboratoriolähetteitä. Teemme yhteistyötä Synlabin kanssa. Laboratoriokokeet otetaan yleensä omalla asemallamme, mutta voimme myös postittaa laboratoriolähetteet koko maahan, jolloin voit käydä laboratoriokokeissa missä haluat. Synlabin vastauksia pääsemme lukemaan heti niiden valmistuttua, jos olet antanut siihen luvan.


Palvelu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.

Palvelun hinta on kaikille asiakkaille sama riippumatta siitä onko asiakkaalla oikeus Kela-korvaukseen vai ei. Puhelinlaskussa Kela-korvauksen osuutta ei ole mahdollista vähentää asiakkaanmaksamasta palvelun hinnasta. Palvelu ei tällä hetkellä täytä Kelan etävastaanottokriteereitä eikä siitä siten voi saada Kelakorvausta etävastaanottona. Oikeutta kelakorvaukseen ei puhelinpalvelussa pystytä selvittämään. Toisaalta tämä palvelumuoto on valittu, jotta asiointi olisi mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista asiakkaalle. Palvelusta ei tule erillisiä laskuja, laskutuslisiä tai muita sivukuluja.


Toukokuun alusta Kela muuttaa korvauskriteerejään. Tämän jälkeen myös puhelimessa annetusta hoidosta voi saada kelakorvauksen 8 € per puhelu (yleislääkäri) ja 12 € (erikoislääkäri).

Voimme1.5. jälkeen pyynnöstä lähettää asiakkaalle korvauskaavakkeen postitse.

Asiakkaiden tulee seurata omaa puhelinpalvelun käyttöään. Omaisten kannattaa asettaa muistisairaille läheisilleen palvelunesto puhelinkulujen kontrolloimiseksi (silloin palveluumme tai muihin maksupalveluihin ei voi soittaa) ja tarvittaessa hoitaa asiointia yhdessä heidän kanssaan.

Videoyhteys

Jos tarvitaan videoyhteys, se toteutetaan helppokäyttöisellä Doxy.me telemedicine sovellutuksella, joka toimii Google Chrome ja Firefox selaimilla. Ohjelma ei vaadi minkään aplikaation asennusta asiakkaalta. Videoyhteys kuuluu 0600-01010 palvelun hintaan (samaan aikaan pidetään siis päällä puhelin ja videoyhteys). Ennen soittoa avaa myös tietokone videoyhteyttä varten. Tarvitset Firefox tai Google Chrome selaimen.

Yhteydenotto lääkäriin tai hoitajaan tapahtuu klikkaamalla hoitavan lääkärin linkkiä (alla) puhelun aikana.

Linkit:

lääkäri Esa Tahvanainen

https://doxy.me/klinikka1

Lääkäri Pia Tahvanainen

https://doxy.me/piatahvanainen

Lääkäri Eero Puntila

Lääkäri Esko Harju:

https://doxy.me/eskoharju

Lääkäri Harri Hakkarainen

https://doxy.me/drhakkarainen

Lääkäri Leif Apter

https://doxy.me/drleifapter

Työterveys- ja terveydenhoitajat Satu Paavilainen ja Julia Keihäs:

https://doxy.me/tyoterveyshoitajat