Kysymyksiä ja vastauksia

1) Kuinka tulisi nyt toimia koronaviruksen suhteen?

-Jos olet perusterve nuori tai aikuinen, sinulla ei todennäköisesti itselläsi ole suurta hätää, mutta voit estää tautia leviämästä niihin ihmisiin, jotka voisivat olla heikommassa tilanteessa: iäkkäät yli 70 vuotiaat ja perussairauksista, erityisesti sydän- ja keuhkosairauksista kärsivät ihmiset.

Rajoita lähikontakteja (1 metrin etäisyys) muihin ihmisiin.

Kannattaa tehdä muitakin tautiriskiä vähentäviä pieniä tekoja, kuten pestä kädet aina
ennen syömistä ja julkisilla paikoilla liikkumisen jälkeen.

Voit suojella ikääntyneitä ja sairaita ihmisiä esim. auttamalla heitä
arjessa. Esimerkiksi sellainen naapuriapu, jossa tuo ruokaa kaupasta tai
hoitaa jonkun muun asian heidän puolestaan on aina hieno teko.

Kaikenlainen paniikinomainen toiminta, kuten ruuan ja vessapaperin
hamstraaminen, ei ole hyödyksi kenellekään.

Työpaikoilla kannattaa tehdä etätyötä mahdollisimman paljon.

Jos puolestasi kuulut riskiryhmiin tulisi sinun välttää kaikkia kontakteja, pysyä kotona tai ulkoile luonnossa. Kaikki voivat yrittää elää ahdistumatta mahdollisimman normaalia elämää näissä rajoissa.

2) Mitä teen jos minulla on lieviä flunssan oireita? Onko minulla koronavirus?

-Jos sinulla on lieviä flunssanoireita, pyydä lyhyt sairasloma omalta esimieheltäsi. Hoida flunssat kuten ennenkin: lepää, juo runsaasti ja ota tarvittaessa särkylääke. Noudata hyvää hygieniaa muita kohtaan, älä levitä tautia yskimällä muita päin. Potilaat voivat käyttää kertakäyttöisiä hengityssuojaimia. Jos kotona on kaksi vessaa tai antaa potilaalle oma huone, niin potilas voisi pysyä omissa oloissaan. Tällä hetkellä kaikki neuvontapalvelut ovat ruuhkautuneet. Jos haluat tietää sopivatko oireesi koronavirukseen, voit tehdä Duodecim-seuran ja THL:n laatiman testin itse:

3) Jos sairaus on vakava:

-Ole yhteydessä julkiseen tai yksityiseen päivystykseen. Klinikka 1 hoitaa potilaita normaalin aukioloaikansa mukaisesti. Erityisesti työterveysasiakkaamme tai muut joilla on jo hoitosuhde, voivat soittaa kiireellisissä asioissa muulloinkin. Toistaiseksi meillä ei ole varsinaista päivystystä, mutta puhelin on kotona mukana. Periaatteessa flunssa, influenssa tai koronapotilaita hoidetaan samalla tavalla ja kuten ennenkin. Esimerkiksi seurataan tulehdusarvoja, yleistä vointia ja tarvittaessa määrätään esim. antibiootteja.

4) Muut kuin flunssapotilaat

Esimerkiksi tapaturmaisia haavoja voi olla vaikea hoitaa etänä. Näissä tapauksissa otamme potilaat tarvittaessa sisään klinikalle. Samoin jos tarvitaan vaikkapa sydäntutkimuksia jne. Vältämme kuitenkin viimeiseen asti koronaviruspotilaiden ottamista Klinikallemme, koska jos sairastumme itse, tai Klinikka asetetaan karanteeniin, loppuu kaikki hoitotyö.

5) Miksi minusta ei oteta koronatestiä, vaikka minulla on flunssa?

Tällä hetkellä sekä testeistä että niiden ottopaikoista on pulaa. Testit on julkisella puolen ja mm. Terveystalossa keskitetty niille potilaille, joilla testin tuloksella olisi merkitystä hoitoon, tai terveydenhoitohenkilökuntaan, joka hoitaa vaarassa olevia potilaita. Kapasiteetti Suomessa ei tällä hetkellä riitä kaikkien testaamiseen. Klinikka 1 selvittää parhaillaan saisimmeko testejä käyttöömme ja luvan tehdä niitä. (Testaus vaatii erillisen luvan).

6) Miten pitää toimia jos itse tai lapsi joutuu karanteeniin?

Alla on linkki Akavan sivuille, jossa asiaa oli käsitelty varsin laajasti eri tilanteissa. Karanteeniin voi ensinnäkin määrätä vain viranomaiset, ei esimerkiksi työterveyshuolto. Tälläisessä tilanteessa työterveyshuolto ei kirjoita mitään todistuksia. Toki jos olet sairaana niin voidaan kirjoittaa sairaslomatodistus, mutta se ei oikeastaan tähän liity mitenkään. Muissa työhön liittyvissä kysymyksissä kannattaa neuvotella suoraan työnantajan kanssa, esimerkiksi voidaanko tehdä etätyötä tai onko työskentely turvallista ?

7) Ohjeita Koronavirusepidemiaan varautumiseksi.

Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy ohjeita työpaikoille koronavirusepidemiaan varautumiseen. Sivun oikealta laidalta löytyy erillisiä ohjeita esim. kuljetusalalle ja palvelualalle.

8) Apua kotiin ?

Tarjotkaa ikääntyneille tai muusta syystä kotiin jääneille sukulaisille, tuttaville, naapureille jne. apua kauppa- ja muiden asioiden hoitoon. Monet kaupat toimittavat ruuat etänä, on verkkokauppoja, siivouspalveluita jne. Takseilla ei välttämättä ole nyt paljon muuta ajoa, joten useat taksit tarjoavat normaalista poiketen muitakin kuljetuspalveluja. Klinikka 1 kauppakalenterissa on useita yhteistyötahoja (mm. Lindan kotipalvelu). Yritykset: laittakaa meille lupa päivittää tietonne kauppakalenteriin, jos ette ole jo siellä.

Aiemmin meillä työskennellyt lähihoitaja Sari Eklund ja hänen miehensä ovat myös käytettävissä moniin tehtäviin kodeissa yrityksensä kautta. Heiltä voi suoraan kysyä apua:

puh 0449837111 ja teamsirbakka@gmail.com