Klinikka 1:ltä voi saada koronavirus vasta-ainetestin, mutta nyt olemme lisäksi sopineet mahdollisuudesta järjestää pcr-pohjaiset koronavirustestit omille työterveysasiakkaillemme yhteistyössä lääkäriasema Aavan kanssa.

-Työterveysasiakkaamme voi olla meihin yhteydessä puhelimitse ja lääkäri arvioi koronavirustestin tarpeen puhelimitse tai etävastaanotolla. Pääsääntöisesti ohjaamme kaikki asiakkaat julkisen puolen testiin puhelinpalvelun tai omaolo.fi kautta.

-Mikäli lääkäri arvioi, etteivät koronavirustestauksen kriteerit täyty, potilas saa lääkäriltä muut ohjeet.

-Työnantajan luvalla (pyydetään toistaiseksi tapaus kerrallaan yhteyshenkilöltä)
työterveyslääkäri voi tehdä lähetteen ja maksusitoumuksen koronavirustestiin Aavaan.

-Yksityisasiakkaat varaavat ajan suoraan itse julkiselta puolen, tai haluamaltaan yksityiseltä lääkäriasemalta. Suosittelemme Aavaa, koska sinne on nyt asiassa yhteistyotä. Klinikka 1:ltä voi saada vasta-ainetestin. Vasta-aine testi voidaan tehdä oireettomalle henkilölle, joka haluaa tiedon aiemmin sairastetusta taudista, tai tehdään esim. pitkittyneen (yli 1 kk) kestäneen epäselvän oireilun selvittämiseksi.

Lähetteen tekeminen ja yhteydenotto Aavaan

-Aavaan lähetetään Klinikka 1:n maksusitoumus, potilaan puhelinnumero ja lähete

-Aavasta soitetaan potilaalle ja varataan aika testaukseen. Tiedot näytteenoton ajasta ja paikasta
lähetetään myös tekstiviestillä. Näytteenotto voidaan toteuttaa Aavan yksiköistä Kampissa, Aviapoliksessa tai Järvenpäässä. Testiin pääsee alle 48 tunnissa.

-Potilaan on syytä olla kotona karanteenin kaltaisissa olosuhteissa sekä näytteenottoaikaa että testituloksia odottaessaan.

-Tarkemmat saapumisohjeet lähetetään testattavalle, kun näytteenottoaika on sovittu.

-Hoitovastuu on Klinikka1:llä ja kaikissa koronatestaukseen ja hoitoon liittyvissä kysymyksissä tulee olla yhteyksissä Klinikka1:n vastaanottoon.

Koronatestaukseen valmistautuminen ja saapuminen

-Valmistautumis- ja saapumisohjeet testattava henkilö saa Aavan henkilökunnalta näytteenottoaikaa sovittaessa sekä tekstiviestillä. Sovittua testausaikaa tulee noudattaa täsmällisesti, sillä testauspaikalle ei voi tulla turvallisuussyistä odottamaan. Aava suosittelee, että testaukseen
saavutaan autolla.

-Koronavirusnäyte otetaan näytteenottotikulla nenänielusta eli sieraimesta. Näytteenotto voi tuntua ikävältä, mutta on nopeasti ohi.

Koronavirustestin tulokset

-Koronatestin tulos valmistuu 1-3 vuorokauden kuluessa. Tämän ajan testattavan potilaan tulee olla
karanteenin kaltaisissa oloissa kotona.

-Vastauksen potilas saa txt-viestin kun tulos on katsottavissa Aavan nettisivujen kautta: aava.fi/ omat terveystietosi, kirjautuminen omilla pankkitunnuksilla. Linkki aavan sivuille: Aava.fi

Lääkärikeskus Aavan puolesta ei ole puhelinneuvontaa potilaille.

-Potilas ottaa yhteyttä Klinikka1:lle, jos vastaus viipyy yli 3 vrk. Hoitovastuu on Klinikka1:llä.

Jos testi on negatiivinen

-Työntekijä ja Klinikka 1 sopivat yhdessä jatkoista. Työnantajan kantaa kysytään tarvittaessa
sairaslomien yms. työhön liittyvien asioiden osalta.

Jos koronatesti on positiivinen

-Aavan epidemiahoitaja on positiivisen tuloksen osalta yhteydessä potilaaseen, aloittaa tartuntajäljityksen, tekee ilmoituksen sh-piiriin ja kotikunnan tartuntavastaaville, jotka ottavat potilaan eristys- ja karanteeniasiat välittömästi hoitoon. Nämä toimet ovat maksuttomia asiakkaalle.

-Lisäksi epidemiahoitaja lähettää asiakasnumeron perusteella tiedon positiivisesta tuloksesta Klinikka 1:lle, jolloin olemme yhteydessä potilaaseen ja sovimme jatkoista sekä teemme
tartuntatuti-ilmoituksen THL:lle.

Laskutus

-Klinikka 1 laskuttaa testin normaalin työterveyslaskun yhteydessä työnantajilta. Hinnaksi tulee Aavan testin hinta 199 € ja lisäksi meidän normaalit vastaanottokulumme, joiden yhteydessä
selvitetään oireet, testauksen tarve, sairauslomat ja tarvittava hoito.

Toimintaan liittyvistä kysymyksistä vastaa Klinikka 1:llä

Koko henkilökuntamme ja viime kädessä lääkärit Esa (ensisijaisesti) tai Pia Tahvanainen

email: vastaanotto@klinikka1.fi

puh: 040 2142207